Noodcentrale 112 Brussel schakelt over naar VoIP-telefonie (09 mei 2019)

Veiligheid
Civiele Veiligheid

De Noodcentrale 112 Brussel is overgeschakeld van ISDN-telefonie naar VoIP-telefonie. De nieuwe technologie biedt een geoptimaliseerde geluidskwaliteit en nieuwe mogelijkheden om op termijn nauwer samen te werken met de andere noodcentrales.

centrale 112

Vandaag komen de oproepen binnen via VoIP-telefonie (Voice-over-Internet-Protocol), die het mogelijk maakt om te bellen via een IP-netwerk (zoals Internet) en zonder aparte telefoonlijnen. De technologie is minstens zo betrouwbaar en heeft alle telefoniemogelijkheden van de voormalige ISDN-technologie, maar biedt daarnaast ook nog betere geluidskwaliteit en vooral nieuwe mogelijkheden voor de toekomst.

De VoIP-telefonie is georganiseerd met een back-upsysteem die in geval van technische problemen oproepen kan laten binnenkomen via een andere provincie. Het overschakelen naar deze nieuwe technologie is maandenlang voorbereid om de nodige testen uit te voeren en de overgang zo veilig mogelijk te laten verlopen.

Pierre Menu, functionele chef van de Noodcentrale 112 Brussel : “De beller zal de overgang niet merken maar onze noodcentrale heeft een mooie upgrade gekregen. VoIP is een eerste stap naar toekomstige projecten, waaronder het voorzien van gecentraliseerde telefooncentrales voor alle noodcentrales en op termijn een bovenprovinciale werking die noodcentrales de mogelijkheid zal geven om op heel drukke momenten oproepen door te geven aan een andere noodcentrale die het op dat moment minder druk heeft.“

De tot nog toe gebruikte ISDN-telefonie kwam binnen via een aparte telefoonkabel in plaats van over een IP-netwerk. ISDN was al beter dan gewone analoge lijnen omdat de lijnen beter geïntegreerd konden worden in het computersysteem dat de snelste adequate hulp berekent en gemakkelijk simultane gesprekken konden organiseren.