Analist ontwikkelaar (m/v/x)
Jobinhoud
We zijn bij de FOD Binnenlandse Zaken bijzonder actief op digitaal vlak. Dat is de bestaansreden van de Algemene Directie Digitale Innovatie en Oplossingen, een algemene directie gespecialiseerd in informatietechnologieën.
In het kader van een grote transformatie van het Rijksregister zijn we op zoek naar een virtuoos informaticus voor wie het programmeren, de architectuur van toepassingen, het uitvoeren van tests en het opstellen van professionele documentatie nagenoeg geen geheimen heeft.
Wat staat jou te wachten?
Je doet aan reverse engineering op COBOL-programma's en verbetert, vereenvoudigt en herschrijft COBOL-programma's en documenteert deze. Je hebt als taak de architectuur van het Rijksregister te verbeteren en vertalers inzake namen/voornaam/land, tekensets (UTF8, ASCII, EBCDIC, …) te herwerken met als doel de architectuur te vereenvoudigen en het Rijksregister klaar te maken om een nieuw technologisch tijdperk in te gaan via het gebruik van een modernere en beter aangepaste taal, maar ook via een nieuw databankdesign om te beantwoorden aan de uitdagingen van morgen.
Je werkt in een Linux-omgeving.
Je sluit aan bij een team van uitmuntende informatici en krijgt als opdracht om de strategieën die worden toegepast om een nieuw Rijksregister te ontwikkelen, te innoveren, in vraag te stellen en er een nieuwe kijk op te bieden. Er wordt ook van jou verwacht dat je complexe problemen oplost die zaken omvatten zoals specifieke noties van informatica, tekenconversie, transactieresponstijd, flexibiliteit van de toegangstransacties, beheer van de toegangen tot het Rijksregister, weerbaarheid van de programma's, informaticaveiligheid en beveiliging van de transacties, back-up- en hersteltijd van databanken, DRP, ...
Er is constant aandacht voor de veiligheid, zowel bij de eerste ontwikkelingen, als bij de verbetering en de uitwerking van de architectuur van elk nieuw computerprogramma.
Als je het gevoel hebt dat je deze uitdaging aankunt, kom dan met ons kennismaken en sluit je aan bij het informaticateam van het Rijksregister.
Heb je vragen over de jobinhoud?
Je vindt onze contactgegevens in de rubriek "meer info - contactpersonen".
Werkgever
Er is 1 vacante plaats bij de Algemene Directie Digitale Innovatie en Oplossingen (Financietoren - Kruidtuinlaan 50, bus 90 - 1000 Brussel) van de FOD Binnenlandse Zaken.
De opdracht van de Algemene Directie Digitale Innovatie en Oplossingen bestaat erin om een uniforme en efficiënte ICT-structuur voor het hele departement te organiseren.
De Algemene Directie Digitale Innovatie en Oplossingen vervult daartoe drie grote taken.
Allereerst levert zij diensten aan de algemene directies en de centrale diensten van de FOD Binnenlandse Zaken en biedt zij op verzoek bijstand inzake projecten, beheer van de infrastructuur, ontwikkeling van applicaties en ICT-helpdesk.
Daarnaast beheert zij de ICT-infrastructuur die door verschillende diensten en directies gemeenschappelijk wordt gebruikt.
Tot slot biedt zij ondersteuning aan de andere directies in het kader van hun ICT-dossiers. Ze gaat na of de ICT-dossiers conform de ICT-strategie van het departement zijn en of het mogelijk is om besparingen door te voeren, met name door het realiseren van economische schaalvoordelen.
De Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken heeft als opdracht het voorbereiden, uitvoeren en implementeren van het beleid van de federale minister van Binnenlandse Zaken in verschillende domeinen. Concreet houden wij ons als FOD IBZ bezig met politionele en civiele veiligheid, crisisbeheer, vreemdelingenbeleid, registratie en identificatie van natuurlijke personen, het beheer van de institutionele en reglementaire aspecten en tot slot ook nog met de uitoefening van democratische rechten.
Zoals je kan lezen heeft de FOD Binnenlandse Zaken een heel breed en divers takenpakket waarbij heel wat diensten nodig zijn om alles in goede banen te leiden en te ondersteunen.
Onze FOD telt meer dan zesduizend medewerkers verdeeld over de zes algemene directies (Civiele Veiligheid, Nationaal Crisiscentrum, Dienst Vreemdelingenzaken, Veiligheid & Preventie, Identiteit & Burgerzaken, Innovatie & Digitale oplossingen), de overkoepelende stafdirecties, coördinatie- & ondersteuningsdiensten en vier onafhankelijke diensten (Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en Staatlozen, de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen, de Vaste Commissie voor Taaltoezicht, de Federale diensten van de Gouverneurs).
Deelnemingsvoorwaarden
Jouw profiel:
- Je hebt een diploma van master in domein ICT
- Je hebt 3 jaar ervaring in domein ICT
- Je hebt zeer goede kennis van de programmeertaal COBOL en goede kennis van relationele databases en van de SQL-taal.
Een volledige beschrijving van de deelnemingsvoorwaarden en het functieprofiel kan je terugvinden in de functiebeschrijving.
Procedure
In het kort:
- We screenen jouw diploma en/of benoemingsbesluit
- We screenen jouw ervaring
- Je legt een interview af met een casus bij FOD Binnenlandse Zaken (Brussel)
Een volledige beschrijving van de procedure kan je terugvinden in de volledige functiebeschrijving.
Solliciteren
Solliciteren? Vul je online-cv in en raadpleeg het volledige vacaturebericht om over alle nodige informatie te beschikken en je zo goed mogelijk voor te bereiden.
Aanbod
Statuut en Graad
Je wordt aangeworven als attaché (niveau A2).
Deze screeningsprocedure maakt gebruik van Artikel 9/1 van het KB van 25/10/2013 betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt. Indien je deelneemt op basis van je diploma, word je hierdoor in functie van het aantal jaar voor de functie bijzonder nuttige beroepservaring waarover je beschikt (zie Deelnemingsvoorwaarden), aangeworven in de tweede of derde weddeschaal:
-
Als je beschikt over 3 of minder dan 8 jaar bijzonder nuttige ervaring beroepservaring word je aangeworven in de tweede weddeschaal NA22.
-
Als je beschikt over 8 of meer jaar bijzonder nuttige ervaring beroepservaring word je aangeworven in de derde weddeschaal NA23.
De aanwerving in een hogere weddeschaal is onder voorbehoud van het voorleggen van attesten van je vorige werkgever(s) die deze ervaring aantonen. Dit principe is enkel van toepassing voor kandidaten die aan de screeningsprocedure deelnemen op basis van hun diploma en na aanwerving een stageperiode doorlopen.
De aanwerving in een hogere weddeschaal is onder voorbehoud van het voorleggen van documenten die je beroepservaring bij je vorige werkgever(s) aantonen. De aanwervende HR-dienst zal je vertellen welke informatie je moet verstrekken bij je indiensttreding (bv. loonbrieven, werkgeversattest, uittreksel uit een authentieke bron zoals MyCareer of MyPension, enz.)
Dit principe is niet van toepassing op kandidaten die solliciteren via de interne markt (statutaire ambtenaren in vaste dienst die solliciteren op basis van hun benoemingsbesluit).
Voor meer informatie over de valorisatie van beroepservaring kan je terecht op de website of bij de contactpersoon voor de Procedure.
Loon
Minimum aanvangswedde:
-
Indien je aangeworven wordt in de in de tweede weddeschaal NA22: €61.755,17
-
Indien je aangeworven wordt in de derde weddeschaal NA23: €67.997,27
(bruto jaarsalaris, reeds aangepast aan de huidige index, reglementaire toelagen niet inbegrepen)
Via de salarissimulator kan je je bruto- en nettoloon berekenen door een aantal vragen te beantwoorden.
Voordelen
We bieden jou een boeiende job met impact op mens en maatschappij, met tal van voordelen:
- Goede balans tussen werk en privé
- glijdende werkuren in een 38-uren week
- mogelijkheid om eventuele overuren in recup op te nemen
- mogelijkheid tot telewerk
- 26 dagen verlof + 12 compensatiedagen en vrij tussen Kerst en Nieuwjaar
- gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer
- Talrijke ontwikkelingsmogelijkheden
- uitgebreid opleidings- en leeraanbod (te volgen tijdens de werkuren)
- uitgebreide loopbaankansen
- Financiële voordelen
- mogelijkheid tot het krijgen van een tweetaligheidspremie
- voordelige hospitalisatieverzekering
- gratis woon-werkverkeer met het openbaar vervoer
- mogelijkheid om maaltijdcheques te krijgen
- mogelijkheid tot het krijgen van een telewerkpremie
- mogelijkheid om een fietsvergoeding te krijgen
- voordelen en interessante aanbiedingen via Benefits@Work
- allerlei sociale voordelen
- beschikken over een gsm en laptop, tussenkomst in de gsm-kosten
- bedrijfsrestaurant tegen democratische prijzen.
Ontdek alle informatie (extra premies en toelagen, ...) en voordelen over werken bij de federale overheid op de website van BOSA.